Śródziemie znam, jak własną kieszeń...
Śródziemie znam jak własną kieszeń, podobnie jak Kraków! A co, gdyby połączyć te dwa światy.
Cele projektu:
-rozbudzenie ciekawości czytelniczej,
-inspirowanie do działania,
-rozwijanie wyobraźni twórczej,
-rozbudzenie kreatywności,
-korelacja przedmiotowa ( plastyka, historia).
Głównym celem było stworzenie konwencji zabawy, a przez to rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, poznawczych i emocjonalnych uczniów oraz uświadomienie, że trzeba w siebie wierzyć, być odważnym i próbować nowych rzeczy.
Metoda: praca z tekstem, przekład intersemiotyczny, elementy dramy.
1.Uczniowie klas: 6 B i 6C po przerobieniu na lekcjach języka polskiego lektury- Hobbit, czyli tam i z powrotem J.R.R.Tolkiena mieli za zadanie przygotować książeczki-albumy z 10 wybranymi przez siebie postaciami.
2.Bohaterów należało również krótko pisemnie scharakteryzować i narysować.
3. Zadaniem uczniów było także opracowanie wędrówki Bilbo Bagginsa po Krakowie jako Śródziemiu w formie mapy (technika dowolna), na której należało zaznaczyć np.wyruszenie na wędrówkę ze swojego domu, którego odpowiednikiem w lekturze był dom hobbita. Np. Gdzie znalazłaby się Samotna Góra? Która z dzielnic mogłaby zostać Shire? Należało też stworzyć legendę, a także zaznaczyć na mapie w formie rysunków przedstawiane miejsca oraz pamiętać o kolejności wydarzeń przedstawionych w książce…
4.Ponadto uczniowie mieli krótko opisać przygodę bohatera.
5.Kolejnym zadaniem do tego tematu było przebranie się za dowolnego bohatera lektury i przedstawienie siebie w 1. osobie liczby pojedynczej.
Po wykonaniu swojej pracy uczniowie zaprezentowali w swoich klasach własne projekty. Podczas kolejnej lekcji dyskutowali na temat lektury. Świadomie stwierdzali, że warto wytrwale dążyć do celu jak główny bohater Bilbo. (Choć początkowo dość leniwy i niechętny przygodzie, pokonuje liczne przeszkody, a potem wraca do domu, by żyć długo i szczęśliwie). Podobnie uczniowie na początku trochę nawet przerażeni projektem, jednak podjęli próbę samodzielnej, wręcz ,,koronkowej roboty” , aby dojść do celu- końca i efektu swojej pracy.
Dzieci chętnie utożsamiały się z bohaterami lektury, wcielając się w wybraną postać , prezentując siebie jak i swoje prace przed kolegami. Uczniowie świetnie poradzili sobie z wykonaniem albumów postaci oraz map. Z wielkim zainteresowaniem oglądali swoje dzieła.
D. Podgórska-Zając